::I THANK YOU::

Dear You,
We met for a reason, He guided me thru you,
He made me decided, To change on the 10th hour,
Though chances are that we're never going to meet again,
I THANK YOU!!

p/s: I'll nver be the same, if we ever meet again..:)

Wednesday, June 23, 2010

apabila akal yg cerdik mula menjadi bodoh...

Aku pernah fikir yang logik akal ni hebat. Logik akal manusia anugerah yang tiada dalam penciptaan mahluk lain di muka bumi ni. Aku pernah fikir yang manusia terdidik ni logik akalnya jauh lebih baik daripada mereka yang tidak mendapat pendidikan. Aku juga pernah fikir tiada salahnya meluahkan logik akal secara lepas bebas.

Itu apa yang pernah aku fikir…

Aku tengok, makin ramai yang mula gila menggunakan logik akal masing-masing mengatasi segala-galanya. Aku tengok seseorang yang rasa dia sangat terdidik mula mengenepikan pandangan orang lain dan rasa logik akal dia sahaja yang betul. Aku juga tengok makin ramai yang tanpa segan silu mula meluahkan logik akal yang sebenarnya lansung salah secara lepas bebas.

Itu yang aku tengok…

Aku rasa tiada salahnya kalau nak guna logik akal dalam perkara yang sistematik dan mempunyai corak yang berulang. Aku rasa tiada salahnya kalau nak guna logik akal dalam perkara dan urusan yang nyata memang itu sahaja jalan yang ada untuk mencari jalan penyelesaian kepada sesuatu masalah. Tapi aku juga rasa logik akal tidak akan pernah dapat membaca dan menyelesaikan hal berkaitan hati dan perasaan.

Itu apa yang aku rasa…

Kau rasa banggakah dengan logik akal kau itu untuk mencabar sesetengah perkara yang nyata salah? Lalu dengan pantas logik akal akan mula mencari alasan kebebasan bersuara sebagai jawapan untuk mencantas kembali. Kebebasan bersuara itu sampai mana?

Nyatanya, logik akal tetap ada hadnya. Sedarlah di mana had itu berada. Kau manusia, aku manusia. Manusia itu pelupa. Pelupa kaitanya dengan otak. Dalam otak diletakkan akal (kalaulah betul ia ada di situ). Makanya, kau buatlah kesimpulan terakhir untuk analogi bodoh aku ni.

beliamuda: Kau ada akal, kau fikirlah sendiri. Bukan satu dan bukan dua. Tapi banyak.

No comments: