::I THANK YOU::

Dear You,
We met for a reason, He guided me thru you,
He made me decided, To change on the 10th hour,
Though chances are that we're never going to meet again,
I THANK YOU!!

p/s: I'll nver be the same, if we ever meet again..:)

Thursday, October 7, 2010

pemimpin...disukai @ dibenci???

tiba-tiba arinih terasa nak menulis pasal pemimpin...tak tahu kenapa..mungkin sebab dalam 20 tahun hidup ini, dah jumpe macam2 gelagat pemimpin...ada yang bagus, ada yang budget bagus, ada yang kureng, ada yang macam-mcam ada...

bila dah jadi pemimpin, macam-macam kena pikir, macam-macam kena buat. memang bukan senang untuk jadi pemimpin yang bagus, sebab tuh ramai yang jadi pemimpin yang budget bagus agaknye..sebab senang sangat...semua orang pernah jadi pemimpin. sedang jadi pemimpin dan mungkin juga akan menjadi pemimpin..kalau tidak memimpin kumpulan yang besar pun, cukup dengan menjadi pemimpin diri sendiri, pemimpin kepada keluarga sendiri..

bukan susah nak jadi pmimpin sebenarnya...cukup dengan ingat akan tanggungjawab yang dah terpikul kat bahu masing-masing..buat tanggungjawab tuh dengan ikhlas..n jaga hati orang-orang yang dipimpin..

tak perelu berasa bangga, berasa besar dan berasa anda berada di atas bila menjadi seorang pemimpin, sebabnya....cuba kita pikir kembali maksud memimpin tuh sendiri..memipin tak bermaksud kita berada di atas dan orang-orang yang dipimpin berada dibawah, tetapi memimpin itu sebenarnya berjalan bersama, berlari bersama., jatuh bangun semula bersama....


mungkin ini dapat membantu kita untuk menjadi pemimpin yang baik:

Tun Dr. Mahathir menggariskan tujuh kualiti untuk menjadi pemimpin yang baik, iaitu;

  • Seorang pemimpin yang baik tidak semesrinya merendah diri tapi sekurang2nya tidak bercakap besar.
  • Beliau mesti bersedia menerima tanggungjawab tetapi tidak boleh terlalu mendesak dan berkeras dalam memimpin.
  • Beliau tidak harus menyalahkan orang lain bagi kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri serta tidak harus menuding jari atau mencari seseorang untuk dipersalahkan.
  • Beliau harus bersikap luhur dan tidak pentingkan pujian dan kemasyhuran.
  • Beliau patut tahu bagaimana mengendalikan pengikutnya begitu juga pihak atasan serta perlu sensitif dengan sensitiviti orang lain.
  • Beliau patut bersedia melakukan apa yang diharapkan oleh orang lain untuk beliau laksanakan serta mendukung slogan kepemimpinan melalui teladan.
  • Beliau perlu bijak dan lebih pintar sekurang2nya berbanding orang yang berada di bawah pimpinannya.

bukan nak mengata sesiapa, bukan juga ingin memberontak, hanya sebagai ingatan kepada, aku, engkau, dia dan kamu....

No comments: