::I THANK YOU::

Dear You,
We met for a reason, He guided me thru you,
He made me decided, To change on the 10th hour,
Though chances are that we're never going to meet again,
I THANK YOU!!

p/s: I'll nver be the same, if we ever meet again..:)

Wednesday, October 12, 2011

::LAYAKKAH KITA BERGELAR MUSLIM?::



ini entry berbulan-bulan lama dahulu
dah cukup lama terkurung dalam draft, 
baru sempat di post.. :) 

CUBAAN....bersama USTAZ AKHIL HAYY

Siapa pernah tonton ini?

CUBAAN
ASTRO OASIS (C106)
SABTU, 7.30PM

Mungkin ada antara kita yang telah menjadi rancangan kegemaran mereka
Mungkin juga ada yang pernah menonton, tapi langsung bertukar channel 
(tak menarik katanya)
(kena tengok berita, isu semasa tu penting)
Mungkin juga ada yang tak pernah tahu pun rancangan ni wujud
(sebab OASIS memang bukan channel pilihan)
(sebab busy sangat, tak sempat nak bukak tv)
*anda dimana? tepuk dada, tanya IMAN.. :)*


tak tahu rancangan apakah ini? 
sila baca dengan teliti....
CUBAAN adalah.........
Sebuah program realiti yang menduga secara spontan interaksi masyarakat terhadap perkara-perkara asas kehidupan seorang Muslim.


Tertengok tu masa Hari Raya Aidilfitri,
Jadinya isu yang dibincangkan adalah mengenai 1Syawal..

"Bolehkah kita berpuasa pada 1Syawal,
Apakah hukumnya?"

Soalan nampak macam senang,
Tapi..dengar respon dari para pemuda-pemudi,

"Hari Raya kan, buat apa nak puasa.. "


"Kita diharamkan berpuasa pada 1 Syawal.."


"Tak boleh kot..."


"Tak digalakkan puasa pada hari raya.."


"Makruh kot.."


"Dah sebulan puasa, hari raya kita sambutlah.."


.....dan banyak lagi jawapan...tapi hanya seorang yang menjawab HARAM...


Adik disebelah menyampuk,

"Lar, 1Syawal tu kan salah satu hari yang haram berpuasa..kenapa diorang nak jawab panjang2..Jawab je la, HARAM!!"

Hanya mampu tersenyum memandang adik,
Kerana dia masih lagi seorang gadis yang cuba memahami dunia..

Orang dulu-dulu cakap,
Rambut sama hitam, hati lain-lain..

Orang sekarang-sekarang cakap,
Rambut sama hitam, tahap ilmu agama lain-lain.. :)

Hati tertanya-tanya semula..
Kalaulah saya yang berada di tempat mereka,
Mungkin solan itu saya mampu menjawabnya...

tetapi bagaimana jika beliau bertanya,


"Bilakah tarikh Rasulullah SAW wafat?"


"Siapakah sahabat Rasulullah yang pertama?"


"Berapakah jumlah ayat suci alQuran?"

Mungkin masa inilah baru hendak mencari senaskah alQuran,
Mungkin masa inilah kitab-kitab Sirah dirasakan berguna..
Mungkin masa inilah baru menyedari pentingnya dengar ceramah di surau..

Terdetik di hati,
Layakkah digelar seorang MUSLIM..
Andai artis lebih dipuja berbanding nabi-nabi Allah..
Lagu-lagu lebih fasih dinyanyikan berbanding ayat alQuran..
Pawagam lebih diutamakan berbanding masjid dan surau...

Layakkah kita bergelar MUSLIM,
Bilamana orang bertanya tentang Islam,
Kita tidak mampu menjawab..

Layakkah kita bergelar MUSLIM?
Pastinya jawapan itu ada pada kita..


Teringat peristiwa dalam kelas hubungan etnik, ustaz tanya..

"Malaysia ni negara Islam ke?" 
siapa kata Ya, angkat tangan!

Hanya separuh dari kelas yang angkat tangan,
Maknanya Malaysia ni negara separuh Islam?
*renung-renungkan, dan selamat beramal.. :) *



4 comments:

budakmengong said...

byk mksd tersirat n tersurat=)

zi_anny said...

apa jwpn ko untuk soalan ustaz tu??

khayla fadwah said...

budakmengong: sebab tu kita perlu sentiasa berfikir.. :)

zie: sy stuju dgn ustaz..kita negara Islam..tp lifestyle xmnunjukkan pon.. urmmm......

zi_anny said...

btol2~